poster
Кік

10 тез про податкові ризики 2021 року для українських IT компаній, зареєстрованих за кордоном

Раніше на Блозі ми уже розповідали про прийняття Закону 466-IX, який суттєво змінив податкове законодавство. Через ці зміни у зоні ризику опинився ІТ бізнес та стартапи, що мають зареєстровані іноземні компанії, але команду та менеджмент в Україні. 

Зі вступом закону у силу, починаючи з 2021 року такі іноземні компанії можуть бути визнані постійними представництвами та КІК в Україні, і, як наслідок повинні будуть тут заплатити податки. 

Деталі цих змін ми розбирали на панельних дискусіях (тези першої дискусії можна прочитати тут), проведених командою Legal Nodes за підтримки найкращих податкових консультантів України із багаторічним досвідом податкового супроводу ІТ-бізнесу.

У цій статті ти знайдеш ключові тези другої панельної дискусії.

1. Що таке постійне представництво? 

Термін “постійне представництво” вже давно введений в українському законодавстві. 

У Податковому Кодексі написано, що “постійне представництво — це постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться господарська діяльність нерезидента в Україні, зокрема: місце управління; філія; офіс; фабрика; майстерня; (...); склад або приміщення, що використовується для доставки товарів, сервер”.

Фактично це означає, що постійним представництвом є ведення господарської діяльності постійно в якійсь країні в інтересах іноземної компанії (нерезидента). Наприклад, якщо ви R&D команда, яка пише код для нерезидента це не є постійним представництвом. Але якщо своїми діями в Україні ви “генеруєте дохід” для нерезидента, наприклад, укладаєте договори, визначаєте його істотні умови (предмет, ціну) це має ознаки постійного представництва.

Що таке постійне представництво

2. Нові ознаки постійного представництва 2021

Закон № 466-IX, про який ми раніше вже згадували на Блозі, встановив, що постійним представництвом також треба вважати:

склад;

будівельне постійне представництво;

сервісне постійне представництво (надання послуг, у тому числі консультаційних, через українських співробітників);

агентське постійне представництво (за допомогою українських співробітників укладаються договори від імені іноземної компанії)

 

3. На що податкова зверне увагу, щоб підтвердити постійне представництво?

Наприклад, для податкової про агентське постійне представництво можуть свідчити такі ознаки: 

— наявність та використання українським співробітником корпоративної електронної пошти іноземної компанії;

— отримання обов’язкових до виконання вказівок та доручень від іноземної компанії;

оренда приміщень за рахунок іноземної компанії;

— якщо договори, які укладає український співробітник, не обговорюються та не змінюються, іноземна компанія повністю “довіряє” у цих питаннях.

 

4. Чи є різниця — орендуємо офіс чи коворкінг? 

Для того, щоб визнаватись постійним представництвом, мають бути присутні два фактори —  ведення діяльності в Україні + місце такої діяльності.

І офіс, і коворкінг можуть бути місцями діяльності. Якщо основний менеджмент компанії не сидить у офісі/коворкінгу — це не прибирає ризик визнання постійного представництва.

Крім того, податкова широко тлумачить поняття найманий співробітник, тому до співробітників компанії віднесуть не лише тих, хто працює по трудовому договору з іноземною компанією, а й по цивільно-правовим угодам і ФОП’ам.

 

5. Звідки податкова бере інформацію про постійне представництво? 

Податкову перевірку можуть ініціювати інші компанії, банки, незадоволені контрагенти.

Але у переважній більшості випадків інформацію податкова встановлює через публічні засоби інформації, ЗМІ та веб сайти — і цього достатньо для початку перевірки. Наприклад, якщо на сайті написано, що офіси компанії є у Сінгапурі, Україні, США і т.д (але української компанії не зареєстровано). Або у мережі з’явились прес релізи про новий раунд інвестицій чи опубліковані вакансії. 

Також свідчити про постійне представництво в Україні може публічна заява, що є особа, яка має повноваження діяти офіційно від імені компанії — це все теж може привернути увагу податкової. 

Звідки податкова бере інформацію про постійне представництво

6. Як проходить перевірка?

Спочатку податкова здійснює моніторинг, шукає відповідну інформацію у публічних джерелах. Далі призначає податкову перевірку особи, її діяльності, адреси, осіб, що орендують чи володіють місцем, де здійснюється діяльність.

Після визначення цих обставин податкова складає акт перевірки, який: 

  1. або вручає офіційному представнику в Україні,

  2. або направляє рекомендованим листом прямо до іноземної компанії,

  3. або надсилає контролюючому органу, де зареєстрована компанія.

У кінцевому підсумку податкова має право самостійно поставити компанію на податковий облік, присвоїти податковий номер. І навіть (!) накласти арешт на майно Закон № 466-IX передбачив таке нове повноваження податкової.

 

7. Які санкції чекають власника за визнання постійним представництвом?

За початок діяльності без реєстрації постійного представництва в Україні фінансова санкція складає 100 тис. грн, що накладатиметься на іноземну компанію. 

Ще одна небезпека криється у тому, що нерезидент, який починає здійснювати діяльність в Україні без постановки на облік — може вважатись таким, що ухиляється від сплати податків. А це може виплисти у кримінальну відповідальність

В свою чергу, це накладає репутаційну тінь на іноземну компанію і може призвести до того, що у деяких країнах не можна буде відкрити банківський рахунок та керувати ним.

 

8. Що таке місце ефективного управління і чому це важливо?

Місце ефективного управління” — це нова концепція, введена Законом № 466-IX.

Так, починаючи з 2022 року, іноземні компанії, що мають місце ефективного управління на території України, є платниками податку на прибуток в Україні на загальних підставах. Можна як самостійно задекларувати цей статус або ж примусово, коли це визначить податкова. 

І якщо раніше податок на прибуток стосувався компаній, що зареєстровані (інкорпоровані) на території України, то тепер податкова також звертає увагу на місце ефективного управління — певні ознаки, за якими українська податкова може визнати компанію, зареєстровану в іншій юрисдикції, податковим резидентом України та потенційно донарахувати прибуток.

Таким ефективним управлінням можна вважати прийняття стратегічних та операційних рішень, ведення банківського рахунку, проведення зборів, зберігання та ведення бухгалтерії, управління персоналом тощо. 

Що таке місце ефективного управління

9. Наслідки та ризики визнання місцем ефективного управління

Перш за все, це сплата податку на прибуток в Україні. За загальним принципом,  прибутком буде вважатись такий, джерелом походження якого є Україна. Тим не менше залишається ризик подвійного оподаткування, коли обкласти податком цей прибуток спробує і Україна, і країна, де зареєстрована компанія.

Крім того, визнання місцем ефективного управління може призвести до втрати податкових пільг передбачених угодами про подвійне оподаткування, або навіть мати ознаки зловживання пільгами.Тому до визнання себе податковим резидентом з місцем ефективного управління в Україні потрібно ставитись виважено. 

 

10. Коли починають діяти ці норми?

На сьогодні вже діють нові ознаки постійного представництва (див. пункти 2-3), і це варто враховувати ІТ бізнесу.  Що стосується положень про КІК (перший звітний рік) та про місце ефективного управління, то вони почнуть діяти з 2022 року.

Підсумовуючи, рекомендуємо вам перевірити, чи не відповідає ваш бізнес ознакам постійного представництва чи іноземної компанії із місцем ефективного управління в Україні, щоб вберегтись від можливих перевірок податкової та штрафів. 

Потрібен чіткий план дій для вашої іноземної компанії? Відібрані податкові юристи з мережі Legal Nodes готові надати БЕЗКОШТОВНУ ОНЛАЙН КОНСУЛЬТАЦІЮ.

Інформація вище не є юридичною чи будь-якою іншою порадою і не має сприйматися вами як така. Ставки податків, державного мита та будь-яких інших зборів можуть відрізнятись від фактичних ставок

Блог Legal Nodes

Загальна
Навіщо потрібні Правила користування сайтом (Terms of Use) і що у них потрібно передбачити? + шаблон 2021

Якщо компанія правильно підготує власні Terms of Use, то зможе попередити негативні наслідки та не нести юридичну відповідальність у складних ситуаціях. Цього разу ми підготували для вас статтю з рекомендаціями та БЕЗКОШТОВНИЙ шаблон Terms of Us...

Команда Legal Nodes
Загальна
Публікація додатків в App Store та Google Play: чек-ліст

Щоб без проблем опублікувати додаток в App Store та Google Play, ми підготували для вас цю статтю та чек-ліст із необхідними кроками (у кінці статті ти знайдеш форму для скачування чек-ліста з більш докладною інформацією!)...

Команда Legal Nodes
Персональні дані(GDPR)
Legal Nodes запускає сервіс Data Protection Officer по підписці на Product Hunt

Ми пропонуємо новий продукт з послугами DPO, який щонаймеше у 5 разів ефективніший та дешевший, аніж наймати власного DPO у штат. Підтримайте нашу сторінку "DPO по підписці" на Product Hunt!...

Команда Legal Nodes
КІК
10 тез про податкові ризики 2021 року для українських IT компаній, зареєстрованих за кордоном

Зі вступом закону 466-IX у чинність у зоні податкового ризику опинився ІТ бізнес та стартапи, що мають зареєстровані іноземні компанії. У цій статті ти знайдеш витяг із ключових тез панельної дискусії по цій темі....

Команда Legal Nodes
Для Стартапів
Як стартапу юридично правильно запустити виробництво hardware-продукту?

Зважитися на створення свого бізнесу у сфері hardware може бути складно, розуміючи весь масив майбутньої роботи. У цій статті ти знайдеш юридичний чек-ліст того, про що потрібно подбати при запуску свого hardware виробництва....

Команда Legal Nodes
Персональні дані(GDPR)
Data Protection Officer (DPO) по підписці: як компаніям, що працюють з персональними даними, відповідати вимогам GDPR без проблем

Місячна підписка дозволяє закривати потребу у захисті персональних даних, відповідати вимогам GDPR та легко прогнозувати свої витрати на legal. Концепція "DPO по підписці" дозволяє фаундерам у першу чергу вкладати гроші в розвиток свого продукту...

Команда Legal Nodes
Для Стартапів
Юрисконсульт по підписці: як сучасному стартапу полегшити юридичну рутину

Концепція lawyer-as-a-service (юрист по підписці) дозволяє фаундеру займатися розвитком стартапу, а не юридичною рутиною, забути про дорогі юрфірми, тривалі комунікації з юристами або про необхідність наймати штатного юриста. У цій статті ми зіб...

Команда Legal Nodes
Персональні дані(GDPR)
Cookie Policy: як відстежувати роботу вашого веб-сайту, не порушуючи вимог GDPR? + шаблон Cookie Policy

Ця стаття допоможе розібратися у типових помилках при збиранні файлів cookie та заходах, які потрібні, щоб дотримуватися законів Європейського Союзу про захист даних. В кінці статті ви безкоштовно зможете отримати шаблон Cookie policy для вашого...

Команда Legal Nodes
Для Стартапів
Які юридичні документи необхідно зібрати стартапу, щоб успішно звітувати перед USF (Ukrainian Startup Fund)?

Якщо ваш стартап уже розпочав роботу із USF або лише планує брати участь у грантовій програмі, команда Legal Nodes рада поділитися з Вами кроками та шаблонами юридичних документів для успішної подачі звітності у USF. ...

Команда Legal Nodes