Навіщо потрібні Правила користування сайтом (Terms of Use) і що у них потрібно передбачити? + шаблон 2021
Команда Legal Nodes
25.03.21
інформація
Більшість користувачів не читають Правила користування сайтом (ще їх називають Terms of Use, термзи, Terms and Conditions, T&C). І це факт.
Причин вистачає: "незрозуміло", "а навіщо?", "ого, так довго читати", "як-небудь іншим разом", багато зайвої інформації, невідомих юридичних термінів і так далі.
Але це дійсно важливий документ для обох сторін. Якщо компанія правильно пропише свої Terms of Use, то зможе в подальшому попередити негативні наслідки і не нести юридичну відповідальність у складних ситуаціях. Для користувача цей документ дасть уявлення про те, як насправді працює продукт, та розуміння своїх прав і обов'язків.
Цього разу ми підготували для вас статтю з рекомендаціями та БЕЗКОШТОВНИЙ ШАБЛОН Terms of Use (у кінці статті ти знайдеш форму для завантаження).
1. Що це таке?
Правила користування (Terms of Use) — це договір між компанією, що пропонує продукт / сайт, і користувачем. На відміну від класичного розуміння договору, він не підписується, а користувач з ним погоджується, натискаючи на кнопку "Я згоден", проставленням галочки і т.д.
Як ми вже сказали, Terms of Use містять умови користування продуктом / сервісом / сайтом, права та обов'язки компанії і користувачів, відповідальність за порушення. Компанія повинна бути зацікавлена в існуванні термзів, оскільки вони дозволяють чітко визначити зону своєї відповідальності та проінформувати про це користувачів.
Крім того, частиною термзів можуть бути:
— Privacy Policy (Політика конфіденційності, тут можна дізнатись наші рекомендації з підготовки цього документа);
— Cookie Policy (Політика використання файлів cookie, прочитати докладніше і скачать бесплатный шаблон можно здесь);
— Refund Policy (Політика повернення продукції / грошей);
— Bug Bounty Policy (Політика отримання винагород за знаходження помилок);
— AML/KYC Policy (Політика ідентифікації клієнта та боротьби з відмиванням грошових коштів).
2. Чи вимагає закон публікувати на сайті Terms of Use або це просто усталена бізнес-практика?
Необхідність розробити і розмістити у себе на сайті Terms of Use можна побачити у законі «Про електронну комерцію», який передбачає їх наявність у підприємця, що продає товари або надає послуги через Інтернет.
Крім того, у законодавстві про захист персональних даних існують чіткі вимоги до обробки персональних даних користувачів, а саме отримання окремої згоди. І так як зазвичай інформація щодо обробки персональних даних передбачається в Політиці конфіденційності (яка є частиною термзів), то можна вважати це вказівкою на необхідність цього документа.
Ще однією причиною підготувати цей документ є усталена бізнес-практика. Так, якщо сайт буде підключати платіжні системи, мобільний додаток буде ліститись в App Store або Google Play (більше про вимоги цих цифрових майданчиків — читайте тут) або ж комп'ютерна гра буде публікуватися на Steam — у всіх цих випадках майданчики, з якими ви будете співпрацювати, вимагатимуть наявність термзів. І без цього документа публікація та підключення платіжних систем буде неможлива.
3. Що повинно бути передбачено у ваших Terms of Use?
3.1. Преамбула
Якщо слідувати найбільш класичній структурі, то термзи варто починати з преамбули. У ній потрібно вказати, який продукт або послуга пропонується користувачеві, що це за документ та навіщо його читати.
Сюди ж часто додають різні дісклеймери. Наприклад, для e-health продукту без відповідної сертифікації та ліцензій — вказівка, що сервіс не є консультацією лікаря.
Чому варто вказати дісклеймери і відмови від відповідальності саме на початку документа? Чим далі вони розміщені в тексті, тим менше шансів, що користувач їх прочитає. Але саме вони найчастіше і є найбільшим каменем спотикання у разі будь-яких проблем з продуктом, і тому варто подбати, щоб користувач ознайомився з ними якомога раніше.
3.2. Загальні положення
У цьому розділі потрібно вказати, що Terms of Use це договір між компанією і користувачем, який може змінюватися компанією в односторонньому порядку. Також варто помістити інформацію, що користувачеві варто періодично перечитувати термзи, щоб бути в курсі актуальної версії (і також технічно передбачити оповіщення існуючим користувачам про зміни в текст термзов).
3.3. Юридична модель роботи продукту
Описуючи функціонал продукту в Terms of Use, варто виписувати його по порядку того, як користувач може стикатися з ним на сайті. Тобто від початку перебування користувача на веб-сторінці, далі реєстрації, замовлення і покупки певного сервісу і т.д. Певною мірою цей розділ потрібно писати з оглядкою на техніку сторітеллінгу, детально і по порядку розповідаючи кожен крок користувача.
3.4. Оплата
Цей розділ повинен описувати можливі формати оплати — одноразові платежі або підписка. Якщо ж продукт / послуга надається безкоштовно, не варто нехтувати цим розділом. Навпаки, варто прописати, що деякі функції можуть стати платними, про що окремо проінформують існуючих користувачів.
3.5. Відповідальність
Одним з найбільш важливих розділів термзів є розділ з відповідальністю компанії. На практиці найчастіше компанії вказують, що вони не відповідають за роботу підрядників і третіх осіб, куди інтегрований їхній продукт, або не несуть відповідальності за збитки, які понесли користувачі, використовуючи інформацію з веб-сайту.
Втім, деякі пропозиції можуть нести декларативний характер, оскільки компанії все ще можуть нести адміністративну та цивільну відповідальність за законодавством. І не всі виноски і спроби зняти відповідальність в Terms of Use зможуть повністю вберегти компанію від ризиків.
Тому тонкощі цього розділу варто обговорити з юристом — наприклад, ви завжди можете отримати персоналізовані Правила користування (Terms of Use) конкретно для вашої компанії від юристів Legal Nodes за цим посиланням. Як щодо БЕЗКОШТОВНОЇ ОНЛАЙН КОНСУЛЬТАЦІЇ?
3.6. Правила поведінки користувачів на сайті
Зазвичай тут прописують заборону на передачу аккаунта від одних осіб іншим, декомпіляцію сайту і тому подібних дій, а також варіанти блокування або припинення аккаунта користувача. Якщо ж сайт передбачає депонування грошових коштів на рахунку аккаунта, то термзи зобов'язані вказувати на те, що відбувається з ними далі при блокуванні аккаунта.
Наприклад, практикується, що повернення коштів буде здійснено на рахунок карти, з якої відбувалася остання оплата. Або ж відбувається часткова деактивація аккаунта з можливістю зайти на сайт, щоб самостійно зняти / вивести баланс протягом якогось періоду часу (зазвичай — 3 місяці).
3.7. Складові термзів, порядок вирішення спорів та інше
Тут прикріплюються посилання на документи, які є частиною Правил користування — Privacy Policy, Cookie Policy, Refund Policy і т.п. Якщо інформації не так багато і не всі політики потрібні специфікою бізнесу, то їх текст можна розмістити як розділи термзів, не створюючи окремих документів.
У порядку вирішення спорів варто прописати, що користувач і компанія у першу чергу намагаються мирно залагодити спір, шляхом проведення переговорів. Якщо ж ці спроби зазнали невдачі — вказати яким судам / арбітражу і в якому форматі підлягає розгляду цей спір.
Крім того, компанії варто вказати, що вона може в будь-який момент скасувати термзи, підготувати нову редакцію цього документа або його частин, чи припинити надавати послуги.
Таким чином, радимо дотримуватися в Правилах Користування (Terms of Use) вказаної вище структури, переконатися, що користувач знає про їх існування, має можливість переглянути їх до реєстрації, а також, що вони написані легкою і зрозумілою мовою. Ви можете завантажити БЕЗКОШТОВНИЙ ШАБЛОНтермзів, залишивши свою електронну адресу у формі внизу.
Якщо ви хочете проконсультуватися на тему цього та інших важливих документів для свого веб-сайту, отримати персоналізовані Правила користування (Terms of Use) — звернутися за допомогою юристів Legal Nodes можна за цим посиланням. Як щодо БЕЗКОШТОВНОЇ ОНЛАЙН КОНСУЛЬТАЦІЇ?
Залиште свою електронну пошту, щоб отримати безкоштовний шаблон Terms of Use:
Надаючи свою електронну адресу, ви погоджуєтесь отримувати від нас персоналізовані листи та рекламні матеріали.