poster
Захист інтелектуальної власності

Як бізнесу захистити інтелектуальну власність: 4 рекомендації від юристів

Нікого вже не здивуєш тим фактом, що в 21 столітті вартість нематеріальних активів компаній може в сотні разів перевищувати вартість матеріальних. А світ, який нас оточує, здебільшого чиясь інтелектуальна власність. Не дарма її називають «новою нафтою» сучасної економіки.

У зв'язку з особливою цінністю цього активу, команда Legal Nodes вирішила розібратися в тому, які кроки потрібно обов'язково зробити бізнесу для захисту інтелектуальної власності, та підготувала 4 рекомендації підприємцям з урахуванням гучних скандалів у цій сфері.

Інтелектуальна власність (IP) — це результати творчої діяльності людини. До об'єктів інтелектуальної власності відносяться тексти, малюнки, фотографії, відеозйомка, винаходи, дизайн сайтів і соціальних сторінок, різна символіка, обгортки та упаковки, а також логотипи, торгові марки і назви, які використовуються в комерційних цілях. Всі ці об'єкти інтелектуальної власності підлягають захисту та документальному оформленню.

Як бізнесу захистити інтелектуальну власність: 4 рекомендації від юристів

Illustrations by Freepik Stories

1. Щоб захистити інтелектуальну власність, реєструйте всі торгові марки у всіх країнах вашої бізнес-присутності. А їх власником вказуйте саме вашу компанію

Вважаємо, що саме реєстрація торгових марок повинна бути першим кроком до захисту інтелектуальної власності вашого бізнесу. Про переваги реєстрації торгової марки ми вже писали раніше на Блозі. Нагадаємо, що реєстрація дозволяє вам:

- забороняти конкурентам використовувати ваше найменування / логотип;

- ліцензувати ваш бренд (видавати дозвіл іншим компаніям на продаж товарів / послуг під вашим брендом);

- зареєструвати домен .UA.

Також, варто подбати про реєстрацію цього об'єкта інтелектуальної власності не тільки в Україні, але й в усіх країнах, де ви вже продаєте товар / надаєте послугу (або ж активно плануєте вихід на цей ринок, бачите майбутній потенціал). Конкуренти, а також шахраї нерідко реєструють чужі торгові марки на себе в інших країнах, щоб перешкоджати бізнесу або вимагати гроші.

Цікаво, що до цієї поради свого часу не дослухались такі гіганти як Google та Starbucks, і їм довелося роками доводити в українських судах, хто є справжнім власником цих торгових марок та кому насправді належать права інтелектуальної власності.

Окремо відзначимо, що рекомендацію реєструвати торгові марки можна почути досить часто. У той же час вказівка на те, що її власником повинна бути вказана ваша компанія, а не, наприклад, засновник, — спливає тільки епізодично.

Так, у 2017 році акціонери б'юті стартапу, що випускає засоби по догляду за шкірою під назвою Klarity, подали в суд на засновницю (!) компанії за дії проти інтересів компанії. Стверджувалося, що вона зареєструвала торгову марку на себе і продавала товари стартапу зі сторонньої компанії, яка належала тільки їй, що призвело до збитків у розмірі майже 2,2 млн сінгапурських доларів.

Сама ж засновниця є обличчям бренду з перших днів його існування та її власні зусилля (в т.ч. участь у різних конкурсах краси) призвели до зростання популярності бренду та збільшення вартості інтелектуальної власності компанії. Судовий розгляд щодо захисту прав інтелектуальної власності на цей бренд триває досі.

 2. Передавайте права інтелектуальної власності на домен шляхом укладення окремого контракту з компанією

Доменні імена також є повноцінними об'єктами інтелектуальної власності, а права на них підлягають захисту. Так, показовим є кейс з технологічного Сінгапуру — після двох років судових розглядів, суд зобов'язав співзасновника та колишнього CEO компанії TWG Tea Маноджа Мурджані передати права на доменне ім'я компанії twgtea.com.

У 2007 році співзасновник зареєстрував на своє власне ім'я домен чайного бізнесу ще до фактичної реєстрації підприємства та не робив жодних дій по його передачі. Тому керівництво компанії визнало за потрібне звернутися до суду для захисту своєї інтелектуальної власності.

Суд визнав недостатнім аргументом те, що реєстрація домену була здійснена раніше реєстрації компанії, проте звернув увагу на те, що у внутрішньому корпоративному листуванні Мурджані повідомляв, що «наше» доменне ім'я «назавжди залишиться» власністю фірми.

Як бачимо, «назавжди» на словах виявилося недовгим. З огляду на те, що цей бренд завжди позиціонував свою чайну продукцію як елітну, судові розгляди та конфлікти керівництва компанії з приводу інтелектуальної власності були не найкращою рекламою для них.

Щоб такі наміри не залишалися лише на словах співзасновників, рекомендуємо захищати права інтелектуальної власності закріплюючи передачу прав на ці об'єкти в письмовій формі. У цьому випадку — шляхом підписання договору про передачу прав на доменне ім'я.

3. Обов'язково підписуйте контракти про передачу прав інтелектуальної власності від розробників до компанії при створенні софту

Якщо розробка програмного продукту обійшлася без конфліктів з приводу авторського вкладу та винагороди кожного програміста, то, вважаємо, вам дійсно пощастило. Однак, покладатися на одне лише везіння не варто.

Так, у 2016 році зі Steam (онлайн-сервіс поширення комп'ютерних ігор та програм) на кілька тижнів була знята з продажу гра Project Genom через скаргу одного із розробників. Згідно з політиками таких майданчиків, як Steam, App Store та Google Play, гра може бути знята з продажу (аж до видалення), якщо хтось подає скаргу на порушення прав інтелектуальної власності.

Щоб не змушувати покупців вашого софту нервувати (чи повернеться програма назад, чи будуть подальші оновлення та технічна підтримка) та захистити свої права інтелектуальної власності, рекомендація залишається такою ж — потрібно закріплювати всі робочі моменти у формі договорів, та передавати майнові права інтелектуальної власності на код від розробників до компанії.

У справі вище всі непорозуміння з правами інтелектуальної власності владнали, підписавши відповідну угоду між розробником та компанією NeuronHaze.

4. Співпрацюючи з інкубаторами та едвазерами, підписуйте договори для захисту інтелектуальної власності

Здається, ця порада могла би знадобитись навіть молодому Ніколі Теслі! Вважається, що першим бізнес-інкубатором був дослідний комплекс Томаса Едісона, у якому запрошені вчені розробляли прототипи різних винаходів (батарейок, ламп, записуючих пристроїв, двигунів тощо), а виробничі потужності «інкубатора» дозволяли втілити ці ідеї та відразу запустити в комерційний оберт. Тому багато років авторство на об'єкти інтелектуальної власності, створені у цьому комплексі, помилково приписувалося Едісону.

Здавалося б, такі кейси повинні бути в минулому, але і зараз інкубатори судяться зі стартапами за порушення прав інтелектуальної власності. Так, Університет Ватерлоо подав до суду на технологічний стартап Salient Energy, заснований одним з його студентів, за порушення патенту.

Університет «обіцяв», що винахідники будуть володіти технологіями, які вони розробляють, а у підсумку звинуватив студентів у незаконному привласненні своїх бізнес-можливостей та почав вимагати 600 тис. доларів США для покриття збитків.

Такі гучні скандали зайвий раз вказують — закріпіть свої відносини із бізнес інкубаторами та едваузерами у письмовій формі (наприклад, уклавши IP Assignment Agreement) та уважно читайте умови співпраці, особливо в питаннях інтелектуальної власності.

Підсумовуючи, радимо вам звертатися увага на інтелектуальну власність, яку ви створюєте та використовуєте в процесі ведення бізнесу. А також за можливості максимально документуйте відносини зі співробітниками та партнерами, щоб захистити інтелектуальну власність та уберегти себе від непередбачених ризиків та конфліктів.

 

Щоб захистити права інтелектуальної власності, засновники бізнесу повинні слідкувати хоча б цим чотирьом ключовим рекомендаціям. Допомогти з усіма питаннями у сфері інтелектуальної власності може мережа перевірених юристів Legal Nodes. Як щодо БЕЗКОШТОВНОЇ ОНЛАЙН-КОНСУЛЬТАЦІЇ

Інформація вище не є юридичною чи будь-якою іншою порадою і не має сприйматися вами як така. Ставки податків, державного мита та будь-яких інших зборів можуть відрізнятись від фактичних ставок.

 

 

Блог Legal Nodes

Персональні дані(GDPR)
Legal Nodes запускає сервіс Data Protection Officer по підписці на Product Hunt

Ми пропонуємо новий продукт з послугами DPO, який щонаймеше у 5 разів ефективніший та дешевший, аніж наймати власного DPO у штат. Підтримайте нашу сторінку "DPO по підписці" на Product Hunt!...

Команда Legal Nodes
КІК
10 тез про податкові ризики 2021 року для українських IT компаній, зареєстрованих за кордоном

Зі вступом закону 466-IX у чинність у зоні податкового ризику опинився ІТ бізнес та стартапи, що мають зареєстровані іноземні компанії. У цій статті ти знайдеш витяг із ключових тез панельної дискусії по цій темі....

Команда Legal Nodes
Для Стартапів
Як стартапу юридично правильно запустити виробництво hardware-продукту?

Зважитися на створення свого бізнесу у сфері hardware може бути складно, розуміючи весь масив майбутньої роботи. У цій статті ти знайдеш юридичний чек-ліст того, про що потрібно подбати при запуску свого hardware виробництва....

Команда Legal Nodes
Персональні дані(GDPR)
Data Protection Officer (DPO) по підписці: як компаніям, що працюють з персональними даними, відповідати вимогам GDPR без проблем

Місячна підписка дозволяє закривати потребу у захисті персональних даних, відповідати вимогам GDPR та легко прогнозувати свої витрати на legal. Концепція "DPO по підписці" дозволяє фаундерам у першу чергу вкладати гроші в розвиток свого продукту...

Команда Legal Nodes
Для Стартапів
Юрисконсульт по підписці: як сучасному стартапу полегшити юридичну рутину

Концепція lawyer-as-a-service (юрист по підписці) дозволяє фаундеру займатися розвитком стартапу, а не юридичною рутиною, забути про дорогі юрфірми, тривалі комунікації з юристами або про необхідність наймати штатного юриста. У цій статті ми зіб...

Команда Legal Nodes
Персональні дані(GDPR)
Cookie Policy: як відстежувати роботу вашого веб-сайту, не порушуючи вимог GDPR? + шаблон Cookie Policy

Ця стаття допоможе розібратися у типових помилках при збиранні файлів cookie та заходах, які потрібні, щоб дотримуватися законів Європейського Союзу про захист даних. В кінці статті ви безкоштовно зможете отримати шаблон Cookie policy для вашого...

Команда Legal Nodes
Для Стартапів
Які юридичні документи необхідно зібрати стартапу, щоб успішно звітувати перед USF (Ukrainian Startup Fund)?

Якщо ваш стартап уже розпочав роботу із USF або лише планує брати участь у грантовій програмі, команда Legal Nodes рада поділитися з Вами кроками та шаблонами юридичних документів для успішної подачі звітності у USF. ...

Команда Legal Nodes
Загальна
Legal Nodes у 2020 році: підсумки

Незважаючи на те, що для багатьох 2020 рік тепер асоціюється лише з пандемією коронавірусу та локдауном, було б помилкою забути все хороше, що сталося у цьому році. Особливо зараз, напередодні Нового Року, коли у повітрі відчувається атмосфера п...

Команда Legal Nodes
Захист Інт. Власності
Як бізнесу захистити інтелектуальну власність: 4 рекомендації від юристів

Команда Legal Nodes вирішила розібратися в тому, які кроки потрібно обов'язково зробити бізнесу для захисту інтелектуальної власності, та підготувала 4 рекомендації підприємцям з урахуванням гучних скандалів у цій сфері...

Команда Legal Nodes